§1. Allmänt för www.BabyHack.se
- Dessa köpvillkor ("Avtalet" nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel) och omfattar köp som görs på https://babyhack.se.
- Webbplatsen ägs av BabyHack AB med organisationsnummer 559473-0490 (nedan refererat till som "vi", "vår" eller "oss"). Den köpande parten benämns som "kunden", "du" eller "dig" i detta avtal.
- Köpvillkoren är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år med hemvist i Sverige.
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till kundservice@babyhack.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- Allt material som publiceras på webbplatsen, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet (inklusive vårt kostnadsfria utskriftsmaterial) får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan vårt uttryckliga tillstånd.
- Vi har tillåtelse att neka kunder och polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier och bedrägeriförsök.
- Black month pågår fram till och med 30 november 2024. OBS: Vi har ingen förlängd returrätt på varor som handlas under vår Black month, det är 14 dagars returrätt som gäller på alla köp på BabyHack.se.
§2. Beställning
- Lagd beställning hos BabyHack.se innebär ett accepterande av våra köpvillkor.
- När du som kund slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Det är viktigt att du anger en korrekt e-postadress för att få information om eventuell delleverans, förseningar etc.
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-postadressen [email protected].
- Önskar du avboka en genomförd order behöver du kontakta vår kundservice för att se om detta är möjligt samt för att få en avbokningsbekräftelse. Observera att vi aldrig kan garantera att vi hinner avboka en redan genomförd order.
§2.1 Beställning av digitalt presentkort
- BabyHacks digitala presentkort kan vid köpetillfället laddas med saldo från 100 SEK till 1500 SEK och gäller som betalmedel vid köp av produkter på BabyHack.se.
- Vi erbjuder gratis frakt på våra digitala presentkort.
- Observera att inga digitala presentkort skickas med fysisk beställning.
Giltighetstiden för BabyHacks digitala presentkort är 365 dagar (1 år) från inköpsdatum. Giltighetstiden går inte att förlänga och ett utlöpt presentkort ersätts inte.
Presentkorten är en värdehandling och bör hanteras varsamt. Förlorade presentkort ersätts inte.
Presentkortet är inte personligt och kan användas som ett betalmedel av den som har tillgång till kortet.
Presentkorten kan inte lösas in mot pengar/kontanter.
Presentkortet kan användas obegränsat antal gånger till dess att saldot är förbrukat. Används presentkortet för köp med belopp som är lägre än det saldo som finns på presentkortet, minskas saldot på presentkortet med köpebeloppet och resterande går att bruka vid nästa köptillfälle (obs! inom giltighetsperioden från det att presentkortet utfärdats).
Vid återköp av varor betalas beloppet in på ett nytt presentkort.
Du kan när som helst kontrollera ditt aktuella saldo genom att be vår kundservice dubbelkolla. Uppge antingen ordernummer eller presentkortsnummer så hjälper vi dig vidare.
§3. Leverans
Vi hanterar din beställning inom 0-1 arbetsdagar* (helgfria vardagar) från det att du lagt din beställning. Leveranstiden därefter är vanligtvis 3-6 arbetsdagar (helgfria vardagar) med Early Bird. Har du valt att få ditt paket levererat med PostNord är vanligtvis leveranstiden 2-4 arbetsdagar. Har du inte fått ditt paket inom 10 arbetsdagar (helgfria vardagar) och inte heller ser några försändelseuppdateringar via ditt spårningsnummer, hör då av dig till oss. Skriv ett mail till [email protected]. OBS! Beställningar som har lagts under helgen skickas tidigast måndagen veckan efter.
Har du valt att hämta din beställning på vårt lager i Löddeköpinge (Lärkvägen 9, Skåne) kontaktar vi dig per mail efter slutförd beställning för överenskommelse kring upphämtning. Din beställning bör dock hämtas inom 14 arbetsdagar efter slutförd beställning, annars avbryts din order och produkterna återgår till försäljning.
Fraktkostnaden är från 49 kronor. Vi erbjuder fri frakt vid köp över 899 SEK samt vid upphämtning av din beställning på vårt lager i Löddeköpinge.
- Vi levererar alla paket som har en omkrets på max 900 mm med Early Bird om inget annat leveransval har gjorts vid beställning.
- Paketleveranser med Early Bird sker tidigt på morgonen, innan kl 07 i samband med att tidningen delas ut. Får paketet inte plats i brevlådan lägger Early Bird paketet i en påse vid dörren eller brevlådan. Tänk på att ditt namn måste stå på brevlådan.
- Försändelser som har ett ordervärde över 899 SEK och/eller en omkrets större än 900 mm skickas antingen med Early Birds hemleveranstjänst eller till ditt närmsta PostNord ombud.
- Vi förbehåller oss rätten att ändra ditt leveransval från Early Bird till PostNord Ombud om din beställning inte anses lämplig att leverera som postlådeleverans. Det kan t ex gälla elektronikprodukter (exempelvis nallarna från Moonie) eller produkter som har ett högre produktvärde. Vi tar inte ut någon extra avgift för uppgraderingen av leveranssätt.
- Finns det inte möjlighet att lämna paketet i din postlåda eller vid din dörr med Early Bird så skickas paketet till närmsta Bring-ombud.
- Vi erbjuder även möjlighet att leverera paket med PostNord. Fraktkostnaden med PostNord är 95 kr och levereras om möjligt till din brevlåda eller vid din dörr. Finns det inte möjlighet att lämna paketet i din postlåda eller vid din dörr så skickas paketet till närmsta PostNord-ombud.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
- Vi tar ut en avgift á 199 kr inklusive moms för feladresserade försändelser som skickas i automatisk retur till oss. Feladresserade försändelser är paket som är adresserade med felaktig information som uppgetts av dig som kund och som gör att vi inte kan leverera paketet till dig. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer.
- Vi tar ut en avgift för outhämtade försändelser som levererats till ombud. Om du som kund inte hämtar ut din beställning på det sätt som avtalats debiterar vi en avgift á 199 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämtar ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. Se mer under punkt 5. Ångerrätt.
§3.1 Leverans av digitala presentkort
Har du köpt ett digitalt presentkort skickas din unika presentkortskod direkt, utan fördröjning, till den e-postadress som angavs i samband med slutfört köp på BabyHack.se. Den unika presentkortskoden finns i orderbekräftelsen och är värdehandlingen.
Inom närmsta 48 timmarna efter slutfört köp skickar vi även en PDF med presentkortet där presentkortskoden, ordernumret samt utfärdat datum är ifyllt. I denna PDF får du tillgång till två designvarianter att välja mellan: en design speciellt framtagen för utskrift som man viker ihop till ett mindre kort samt en design som är anpassad för att vidarebefordra digitalt. Har du inte fått PDF:en inom 48 timmar, vänligen hör av dig till [email protected].
- OBS! Våra digitala presentkort skickas alltid till den angivna e-postadress som används vid slutfört köp i kassan. Ibland fyller Klarna automatiskt i din e-postadress i kassan, tänk då på att det är till denna mejl som ditt digitala presentkort skickas till. Kontrollera även din skräppost, ibland kan det hamna där. Kontakta oss via vår mejl, [email protected], om du fortfarande upplever problem så hjälper vi dig vidare.
§3.2 Leverans av gratis material i samband med köp hos oss
Har du beställt gratis material i samband med att du handlar produkter på BabyHack.se, får du materialet skickat till den e-postadress du angivit vid köpet.
Ibland kan leveransen hamna i skräpposten, så dubbelkolla alltid där om du inte hittar det i din ordinarie mejlinkorg.
Observera att vi aldrig skickar vårt gratis material tillsammans med din fysiska beställning. Materialet är digitalt, vilket innebär att leveransen också enbart sker digitalt till din e-postadress.
Har du beställt flera kostnadsfria designer skickas dessa i separata mejl. Även orderbekräftelsen levereras separat.
§4. Priser och kampanjer
- Alla priser i butiken anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattestats. Moms för momspliktiga produkter debiteras med 25%. Avgifter för frakt kan tillkomma vid varje beställning.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
- Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.
- Rabattkoder kan ej kombineras med andra erbjudanden, så som exempelvis redan prisnedsatta varor eller andra rabattkoder.
§5. Ångerrätt
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
- Om en vara förseglats får du som kund inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Du kan inte utöva din ångerrätt om produkten levererats till dig och du har brutit eventuella förseglingar som finns där av hälso-, hygien och/eller säkerhetskäl där förpacknings- och emballaget är öppnat eftersom de kan tagit skada utan synlig påverkan och inte uppfyller säkerhetskraven.
- OBS! Extra viktigt att tänka på att inte bryta förseglingen på förpackningar till nappar och bitleksaker.
§5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
- Du som kund måste meddela att du ångrar ditt köp. Meddelandet ska skickas till oss på följande e-postadress [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- När vi fått ditt returmeddelande skickar vi en fraktsedel direkt till din mail. Packa varan säkert i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage. Tejpa sedan fast fraktsedeln tydligt på ytteremballaget och lämna in på din utvalda servicepoint för PostNord.
- Du som kund står för kostnaden för returfrakt och ansvarar för leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning med ej bruten försegling. Du behöver också kunna bevisa att du skickat produkten i retur till oss, så be alltid om ett kvitto från ditt utlämningsställe.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Vårt mål är att hantera returen inom 7 arbetsdagar från att den mottagits på vårt lager. Summan återbetalas till dig och bör synas på ditt bankkonto inom 1-3 arbetsdagar från att returen har hanterats. Har du betalt med Klarna Faktura uppdateras fakturan direkt vid returhanteringen.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
§5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
§5.3 Returfraktkostnad
Returfraktkostnaden vid ångerrätt bekostas av kunden. Du som kund står för emballage och att varan är packad korrekt. Returfraktkostnaden baseras på paketets vikt. För närvarande gäller följande returfraktkostnader med PostNord om paketets omkrets är max 90 cm:
0-250 g: 58 kr
250-500 g: 65 kr
500-1 kg: 80 kr
1-2 kg: 118 kr
2-9 kg: 118 kr
Är paketets omkrets större än 90 cm gäller följande returfraktkostnader med PostNord:
0-1 kg: 80 kr
1-2 kg: 118 kr
2-3 kg: 132 kr
3-5 kg: 161 kr
§6. Reklamation och klagomål
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig som kund. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du som kund måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts till [email protected]. Se mer hur du går tillväga under punkt 6.1.
- Vid en reklamation står vi för returfraktkostnaden, detta när reklamationen är godkänd och efter överenskommelse.
§6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
- Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Gärna också bifogade bilder på defekten för att underlätta reklamationsprocessen.
- Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
§7. Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför organisationens kontroll och som inte skäligen kunnat övervinnas eller förutspås skall BabyHack ha rätt att frånträda sina skyldigheter i detta Avtal. Vid sådan händelse skall BabyHack ej stå skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
§8. Produktinformation & återkallelse
- Vi reserverar oss för eventuella skriv- och grafikfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker givetvis alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
- Vid återkallelser av produkter informerar vi våra kunder om eventuella åtgärder här i våra villkor och i vår FAQ.
- Aktuell återkallelse (240707): Företaget Esska of Sweden AB återkallar nappar av modellen Esska Happy Glow 4+m, med självlysande knopp på grund av risk för kvävning. Återkallelsen gäller napparna med följande artikelnummer: 71219, 71203, 71257, 71284, 71256, 71283, 71258, 71285, 71312, 71230, 71231 och 71214. Sluta omedelbart att använda napparna. Hör av er till oss ifall ni har köpt napparna hos oss via [email protected], alternativt kontakta Esska via mail [email protected].
§9. Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
§10. Personuppgifter
- Genom att handla hos oss på BabyHack.se accepterar du vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
- BabyHack.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
- Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter. Du kan även läsa mer i vår integritetspolicy här.
§10.1 Vad är en personuppgift?
- En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
§10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
- För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
- Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
§10.3 Rättslig grund
- I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
- Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
§10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
§10.4.1 Betalleverantör
- Vid genomförande av köp delas information med vår betalleverantör Klarna. Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för sina särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.
- I samarbete med Klarna erbjuder vi dig som kund att betala på dina villkor, kostnadsfritt och i din takt. Vi erbjuder följande betalningsalternativ:
Direktbetalning via Klarna
Att betala med direktbetalningar via Klarna är både tryggt och enkelt. Vid din betalning dirigeras du till din banks hemsida för att därigenom slutföra din betalning. Alla som är betalkunder hos Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank kan använda sig av detta betalsätt. Att betala med direktbetalning via Klarna är kostnadsfritt.
Kortbetalning via Klarna
I samarbete med Klarna erbjuder vi en säker kortbetalning med MasterCard och VISA. Klarnas tjänst är trygg för dig som konsument och uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vid betalning med kort öppnas en flik där du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och slutföra betalningen. BabyHack.se samlar aldrig in kundens kortuppgifter. Att betala med kortbetalning via Klarna är kostnadsfritt.
Fakturaköp via Klarna
Fakturering via Klarna sker med 30 dagars förfallodatum. Fakturan skickas till dig som kund i ett separat mail till den mailadress som du uppgett på kassasidan. Vid utebliven betalning av fakturan tillkommer en påminnelseavgift. För frågor kring fakturor eller eventuella påminnelser hänvisar vi till Klarnas kundservice. Du kan även läsa mer om fakturaköp här.
Klarna Delbetalning
Med Klarna konto erbjuds du som kund att betala dina köp i din egen takt. Läs mer om Klarna konto här. Har du ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10 eller skicka ett e-mail till [email protected].
§10.4.2 Fraktbolag
- Vi samarbetar med fraktbolagen Early Bird, Post Nord och Bring för alla leveranser inom Sverige.
- För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik kundinformation med våra fraktbolag. Information som delas med fraktbolagen är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolagen för avisering.
§10.4.3 Nyhetsbrev
- Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
- Vi använder för tillfället Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
§10.5 Rätten till tillgång
- Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
§10.6 Rätt till rättelse
- Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
§10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
§10.8 Ansvarig för dataskydd
- BabyHack AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
§10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
- Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
§11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
§12. Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.