Visst är det underbart fint att följa våra barns milstolpar och vara en del av deras framsteg? Vi tog oss tiden att sammanfatta de främsta milstolparna hämtat från 1177 Vårdguiden för att ge en översikt över ditt barns utveckling, från nyfödd till 10 år. Men, kom ihåg att varje barn utvecklas i sin egen takt. Vid frågor eller funderingar, kontakta din barnavårdscentral (BVC) <3
Nyfödd – 1 år
- Lyfter huvudet i magläge (ca 1–3 mån)
- Följer föremål med blicken (ca 1–2 mån)
- Ger första leendet som svar på kontakt (ca 6–8 veckor)
- Reagerar på ljud och försöker lokalisera ljudkällan (ca 2–4 mån)
- Greppar föremål med händerna (ca 3–4 mån)
- Vänder sig från rygg till mage eller mage till rygg (ca 4–6 mån)
- Sitter med stöd och senare utan stöd (ca 6–9 mån)
- Säger enkla stavelser som "ba" eller "da" (ca 7–9 mån)
- Pincettgrepp (plockar upp små föremål) (ca 9–10 mån)
- Tar sig fram genom att krypa, åla eller gå med stöd (ca 8–12 mån)
Källor: 1177 Vårdguiden, BVC
1–2 år
- Går stabilt självständigt (ca 12–18 mån)
- Pekar för att visa saker och uttrycker intresse (ca 12–18 mån)
- Säger minst 10–20 ord (ca 18–24 mån)
- Förstår och följer enkla instruktioner, t.ex. "ge mig bollen" (ca 15–18 mån)
- Dricker från mugg och äter med sked (ca 15–24 mån)
- Håller kritor eller pennor och ritar enkla streck (ca 18–24 mån)
- Visar självständighet, t.ex. vill klä sig själv (ca 18–24 mån)
- Känner igen sig själv i spegeln (ca 18–24 mån)
Källor: 1177 Vårdguiden, BVC
2–3 år
- Kan springa, hoppa och sparka boll (ca 2–3 år)
- Bygger torn av minst 4–6 klossar (ca 2–3 år)
- Sätter ihop enkla två-ordsmeningar, t.ex. "mamma där" (ca 2–3 år)
- Börjar förstå begrepp som stor/liten (ca 2–3 år)
- Kan namnge vanliga föremål och kroppsdelar (ca 2–3 år)
- Leker bredvid eller tillsammans med andra barn (parallellek) (ca 2–3 år)
Källor: 1177 Vårdguiden, BVC
3–4 år
- Ritar cirklar och enkla figurer som huvudfotingar (ca 3–4 år)
- Leker rollekar och förstår låtsaslek (ca 3–4 år)
- Kan klä av sig och på sig med lite hjälp (ca 3–4 år)
- Kan förstå enkla instruktioner med flera steg (ca 3–4 år)
- Ställer många frågor, t.ex. "varför?" (ca 3–4 år)
- Känner igen färger och börjar sortera efter form och storlek (ca 3–4 år)
Källor: 1177 Vårdguiden, BVC
4–6 år
- Kan stå på ett ben i några sekunder (ca 4–5 år)
- Håller pennan mellan tumme och pekfinger (tripodgrepp) (ca 4–5 år)
- Berättar enkla historier i kronologisk ordning (ca 4–6 år)
- Förstår skillnaden mellan verklighet och fantasi (ca 4–6 år)
- Kan skriva sitt eget namn (ca 5–6 år)
- Utvecklar vänskapsrelationer och empati (ca 4–6 år)
Källor: 1177 Vårdguiden, BVC
6–8 år
- Läser enkla meningar och börjar skriva korta ord (ca 6–7 år)
- Kan lösa enkla additioner och subtraktioner (ca 7–8 år)
- Visar förbättrad koordination i lek och sporter (ca 6–8 år)
- Deltar i organiserade aktiviteter och teamlekar (ca 6–8 år)
- Utvecklar logiskt tänkande och problemlösning (ca 6–8 år)
Källor: 1177 Vårdguiden, BVC
8–10 år
- Kan läsa och förstå kapitelböcker (ca 8–10 år)
- Skriver berättelser med flera meningar (ca 8–10 år)
- Utvecklar abstrakt tänkande och argumenterar logiskt (ca 9–10 år)
- Tar ansvar för sysslor och följer rutiner (ca 8–10 år)
- Bygger starkare vänskapsband och hanterar konflikter bättre (ca 8–10 år)
Källor: 1177 Vårdguiden, BVC
Källor:
- 1177 Vårdguiden – Information om barns utveckling och hälsa (1177.se)