Som e-handelsföretag har vi ett primärt ansvar att tänka på vårt klimatavtryck.
Vi bär ett ansvar gentemot dig som kund, våra barn och samarbetspartners att fatta beslut för att bedriva vår e-handel så hållbart som möjligt, ur såväl ett socialt som miljömässigt perspektiv.
Som en del i vårt hållbarhetsarbete strävar vi alltid efter att erbjuda säkra produkter i en så hållbar och hög kvalitet som möjligt. Detta syftar t ex till produkter med miljömärkningar, godkännande av produkttester för europeiska standarder samt val och synliggörande av produktmaterial. Dessutom vägs produktens livscykel och återvinning alltid in.
Vi tar också hänsyn till hur, av vem och var produkten har producerats där miljö, ekonomi och sociala aspekter vägs in. Detta är möjligt tack vare våra partners och varumärkens transparens kring sitt hållbarhetsarbete.
Utöver ett omsorgsfullt arbete i val av samarbetspartners, varumärken och produkter så är hållbarhetsansvaret även av prioritet i val av emballage. Vi anpassar alltid vårt emballage utefter varje kunds unika beställning. Det görs för att minimera onödigt material och onödig luft i paketen, vilket i sig resulterar i mer plats åt fler försändelser under transportens gång.
Vi skickar alltid våra leveranser i hållbara material så som FSC-märkta kartonger och/eller papperskuvert och väljer i största mån alltid pappersmaterial istället för plast. Vi använder väldigt sällan utfyllnadsmaterial i våra paket och adderar enbart extra emballage om det finns syfte att skydda produkten extra omsorgsfullt under transporten. Samtidigt strävar vi alltid efter att återanvända kartonger och emballage som vi får skickat till oss från våra leverantörer och vid kundreturer. Därför kan emballaget från oss variera och se olika ut från gång till gång man beställer.
Tillsammans med Early Bird och PostNord har vi möjlighet att erbjuda allt fler hållbara leveranser, såväl ur ett ekonomiskt som miljömässigt perspektiv.
I praktiken innebär det möjligheter till att miljökompensera vid leveransval, undvika färre onödiga resor vid upphämtning/leverans av försändelser, kortare ledtider och ett nära samarbete som ständigt utvecklas och förbättras utefter våra kunders behov samt FN’s uppsatta miljömål.
Du kan läsa mer om Early Birds och PostNords hållbarhetsarbete HÄR och HÄR.
Vårt hållbarhetsengagemang fortsätter på fler nivåer och vi arbetar kontinuerligt med att ligga i framkant för att erbjuda hållbara och säkra köpupplevelser.
Som en del i vår ansvarsstrategi har vi bland annat bestämt att fasa ut alla våra engångsartiklar inom kategorierna "Barnkalas" och "Baby Shower". Istället hoppas vi på att kunna erbjuda alternativa produkter som kan användas om och om igen.
Vi strävar också ständigt efter miljömässiga förbättringar i våra paketleveranser och returprocesser. Bland annat ser vi en stor förhoppning i att våra logistikpartners inom snar framtid kommer kunna erbjuda fossilfria leveransalternativ.
Har du några funderingar kring vårt hållbarhetsarbete är du alltid välkommen att kontakta oss på [email protected] så hörs vi mer där.